Translate

poniedziałek, 9 grudnia 2013

Termomodernizacja budynków publicznych w PPP

Efektywność energetyczna (EE) leży u podstaw europejskiej polityki energetycznej i jest jednym z głównych celów strategii „Europa 2020”,  która zawiera cel w postaci redukcji zużycia energii pierwotnej o 20% do 2020 r. Z racji tego, iż emisje związane z energią stanowią niemal 80% całkowitej emisji gazów cieplarnianych (GC), efektywne zużycie energii może znacząco przyczynić się do osiągnięcia celu w postaci gospodarki niskoemisyjnej i walki ze zmianami klimatycznymi.
Budynki są odpowiedzialne za około 40% finalnego zużycia energii. Inwestowanie w działania na rzecz efektywności energetycznej w budynkach może przynosić znaczne oszczędności energii, jednocześnie wspierając wzrost gospodarczy, zrównoważony rozwój i tworzenie miejsc pracy. Powszechniejsze zastosowanie efektywnych energetycznie urządzeń i technologii, w połączeniu z korzystaniem z energii odnawialnej, jest efektywnym kosztowo sposobem wzmacniania bezpieczeństwa dostaw energii.

W ramach partnerstwa, podmioty sektora publicznego i sektora prywatnego wspólnie realizują projekty związane z budową infrastruktury publicznej, na przykład dróg, linii kolejowych, lotnisk, szkół, szpitali i zakładów penitencjarnych.

Projekty PPP mogą ułatwić uzyskanie oszczędności energii w sektorze publicznym; główne cechy takich projektów w zakresie EE (Efektywności Energetycznej) są podobne do cech projektów PPP w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Wykorzystują one umowy o efekt energetyczny (EPC), a partnerzy prywatni w tych umowach zwani są przedsiębiorstwami usług energetycznych (ESCO). ESCO mogą być także tworzone przez podmioty publiczne.

Istnieją różne rodzaje projektów w ramach EPC, w tym takie, w których partner prywatny jest odpowiedzialny za świadczenie usługi (np. zapewnienie ogrzewania lub energii elektrycznej użytkownikom końcowym), budując a następnie eksploatując odpowiednią instalację. Podmiot publiczny ponosi koszty usługi.

We wszystkich PPP dotyczących EE, termin „projektowanie” odnosi się zwykle do optymalizacji EE istniejącego budynku publicznego lub grupy budynków. Faza projektu „budowa” odnosi się zwykle do modernizacji i wdrożenia działań zwiększających EE w istniejących budynkach, a nie w budynkach nowych. EE odgrywa również ważną rolę w projektach PPP, których celem jest ulepszenie istniejących budynków (np. szpitale i szkoły). W tym przypadku EE staje się częścią specyfikacji rezultatów projektu, ale nie jest głównym punktem, na którym koncentruje się projekt.

Najbardziej innowacyjne aspekty EPC to gwarancja oszczędności energii udzielana partnerowi publicznemu oraz wysokość opłat proporcjonalna do poziomu EE. To innowacyjne podejście może stanowić bodziec do rozpoczęcia procesów przygotowawczych, wprowadzających i wdrożeniowych, które różnią się od infrastrukturalnych projektów PPP. Dzieje się tak głównie z tego powodu, że oczekiwany rezultat (oszczędność energii) jest mierzony jako osiągnięte zmniejszenie zużycia. W rezultacie, projekty EPC wymagają innego podejścia do zarządzania fazą zamówienia. Podobnie, kluczowym elementem jest określenie metodologii skutecznego pomiaru i obliczenia oszczędności energii na początku procesu, aby dokonać odpowiedniego podziału czynników ryzyka pomiędzy poszczególne strony.

W zależności od rodzaju projektu można zastosować wybrane następujące modele PPP:
DBM - Projektowanie-Budowa-Utrzymanie (ang. Design, Build and Maintain)
DBFOM - Projektowanie-Budowa-Finansowanie-Eksploatacja-Utrzymanie (ang. Design-Build-Finance-Operate-Maintain)
DBO - Projektowanie – Budowa –Eksploatacja (Design-Build-Operate)
DBOM - Projektowanie-Budowa-Eksploatacja-Utrzymanie (ang. Design-Build-Operate-Maintain)

W niektórych przypadkach eksploatacja i utrzymanie:
O&M - Eksploatacja–Utrzymanie (ang. Operation and Maintenance)

O&MM - Eksploatacja-Utrzymanie–Zarządzanie (and. Operation, Maintenance and Management)

Źródło:
  1. Poradnik w zakresie efektywności energetycznej w budynkach publicznych, Europejskie Centrum Wiedzy PPP (European PPP Expertise Centre — EPEC), http://www.eib.org/epec
  2. Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych (kwiecień 2006 r.) http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.douri=OJ:L:2006:114:0064:0085:PL:PDF  
  3. USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, Stan prawny 2013-02-20 Dz.U.2010.113.759 (U) Prawo zamówień publicznych

1 komentarz: