Translate

poniedziałek, 9 grudnia 2013

Ścieżka dojścia do PPP

Ścieżka dojścia: PPP krok po kroku


Lp.
Przebieg procesu PPP
Rola firmy doradczej
Faza 1: Identyfikacja potrzeb i metod realizacji – (szacowany czas 2-3 miesiące)
1

Identyfikacja potrzeb podmiotu publicznego, analiza stanu obecnego i pożądanego stanu docelowego, określenie inwestycji i projektów, które chcemy realizować w formule PPP

  • Wskazanie możliwości zaspokojenia potrzeb publicznych w ramach PPP, doradztwo prawne i ekonomiczno-finansowe.
  • Wskazanie korzyści z inwestycji: nowoczesna infrastruktura i sprzęt, niższe koszty obsługi, lepiej zoptymalizowane procesy zarządzania, itp.
  • Wyznaczenie zespołu sterującego po stronie podmiotu publicznego
  • Opracowanie ścieżki dojścia do realizacji inwestycji w formule PPP
  • Wskazówki dla podmiotu publicznego dotyczące wyboru partnera prywatnego w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej i wolnej konkurencji oraz przestrzeganie zasad równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności.
2
Wstępna analiza warunków zewnętrznych.
  • Wskazanie danych wyjściowych, niezbędnych do opracowania prospektu i modelu prawno-finansowego:
  • Analiza dokumentów finansowych
  • Identyfikacja i analiza techniczna przedmiotu inwestycji
3
Identyfikacja możliwości realizacji inwestycji, przeprowadzenie analizy prawno-finansowej celem uzyskania „drogi” do ogłoszenia postępowania na wyłonienie partnera prywatnego
Opracowanie modelu prawno-finansowego, analiza wariantowa, bieżące doradztwo prawne i ekonomiczno-finansowe:
  • Określenie założeń dla analizy finansowej
  • Określenie wartości inwestycji oraz całkowitych nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją przedsięwzięcia
  • Analiza źródeł finansowania dla wybranego wariantu realizacji inwestycji.
  • Określenie szacunkowych kosztów eksploatacyjnych oraz przychodów z projektu
  • Bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych dla wybranego wariantu
  • Obliczenie podstawowych wskaźników efektywności finansowej przedsięwzięcia
  • Analiza wariantów pod kątem podatkowym
  • Określenie kosztów i korzyści społecznoekonomicznych przedsięwzięcia – (uzależnione od ostatecznej formy prawnej realizacji inwestycji)
  • Analiza wrażliwości przedsięwzięcia ze względu na zmianę podstawowych parametrów związanych z nakładami inwestycyjnymi, kosztami eksploatacyjnymi, przychodami ze sprzedaży, kosztem kapitału wraz z projekcją skutków dla wybranego wariantu
  • Podsumowanie wyników analiz, skomentowanie wyników analiz.
  • Analiza wskazująca możliwości przeprowadzenia projektu w formule PPP lub koncesji, porównanie do innych rozwiązań, określenie priorytetów dla przedsięwzięcia. Wskazanie podstawy prawnej realizacji przedsięwzięcia.
  • Zastosowanie Komparatora PSC
  • Analiza i podział ryzyk występujących w projekcie
  • Wskazanie możliwego do wykorzystania w postępowaniu modelu lub modeli realizacji projektu
  • Wybór trybu postępowania i przesłanki do jego realizacji
  • Uzasadnienie konieczności poniesienia nakładów inwestycyjnych z budżetu podmiotu publicznego, w tym uzasadnienie wykorzystania formuły PPP.
4
Sesja Rady – podjęcie uchwały
§  skonstruowanie uchwał y o realizacji inwestycji w formule PPP
Faza 2: Opracowanie koncepcji (szacowany czas – 1-2 miesiące)
6
Organizacja projektu
Na podstawie posiadanych analiz – sporządzenie studium wykonalności projektu (Feasibility study)
  • konstrukcja prawna, identyfikacja, analiza i podział ryzyk, analiza rynku, opracowanie mechanizmu wynagradzania, ustalenie wkładu własnego, sporządzenie, bieżące doradztwo ekonomiczno-finansowe, prawne,
  •  opracowanie harmonogramu realizacji inwestycji,
  • market testing (rozpoznanie rynku potencjalnych inwestorów – partnerów prywatnych)
  • konsultacje społeczne celem wprowadzenia ogółu do tematu inwestycji, w jakim celu jest planowana i jakie płyną z tego korzyści
7
Opracowanie modelu PPP
Faza 3: Przetarg i wybór partnera(szacowany czas – 4-7 miesięcy)
8
Ogłoszenie o zamiarze wyboru partnera prywatnego w formule PPP
  • przygotowanie ogłoszenia wraz ze specyfikacją techniczną, mechanizmem płatności, kosztami i sposobem finansowania, harmonogram realizacji inwestycji
  • publikacja ogłoszenia w BIP i w dzienniku urzędowym UE
  • analiza ofert i zaproszenie do negocjacji wybranych partnerów prywatnych
9
Negocjacje z partnerami prywatnymi
  • prowadzenie negocjacji podzielonych na poszczególne etapy, celem wyboru oferty najkorzystniejszej,
  • określenie krytycznych punktów realizacji inwestycji,
  • określenie ostatecznej struktury projektu,
10
Przygotowanie procedury przetargowej i ogłoszenia o przetargu
  • przygotowanie dokumentów do przetargu, opracowanie SIWZ, wraz z kryteriami oceny ofert
  • bieżące doradztwo ekonomiczno-finansowe, prawne.
  • przeprowadzenie procedury przetargowej
  • wybór oferty najkorzystniejszej
  • podpisanie umowy z partnerem prywatnym
11
Końcowa analiza opłacalności PPP
Sporządzenie biznesplanu inwestycji, zamknięcie zobowiązań finansowych strony publicznej.
Faza 4: Realizacja i kontrola umowy – wskazówki do przeprowadzenia kontroli przestrzegania zapisów umownych

1 komentarz: