Translate

czwartek, 31 lipca 2014

NIEBAWEM ISTOTNE ZMIANY W PRAWIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

W dniu 25 lipca 2014 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy Prawo zamówień publicznych, która została już przekazana do Senatu. Uchwalona przez Sejm ustawa zmieniająca przewiduje istotne zmiany w ramach postępowań o udzielenie zamówień publicznych, w szczególności w zakresie:

Cena nie będzie już głównym kryterium - zamawiający powinien stawiać na jakość oferty
W obecnie obowiązującym stanie prawnym głównym kryterium oceny przez zamawiającego ofert jest najniższa cena.
Uchwalone przez Sejm zmiany zakładają, że kryterium najniższej ceny będzie można stosować jedynie w przypadku przedmiotów zamówienia publicznego, które są powszechnie dostępne na rynku i mają ustalone standardy jakościowe. W takiej konfiguracji to na zamawiającym będzie ciążył obowiązek należytego opisania przedmiotu zamówienia w taki sposób, aby uwzględnić wszelkie koszty jego wykonania. Zgodnie z proponowanymi zmianami to jakość oferty ma decydować o wyborze wykonawcy (kryterium oferty najkorzystniejszej ekonomicznie).
Rażąco niska cena
Ustawa zmieniająca Prawo zamówień publicznych modyfikuje zasady ustalania rażąco niskiej ceny.
Płaca minimalna dla pracowników wykonawcy
Uchwalone przez Sejm zmiany ustawy Prawa zamówień publicznych przewidują możliwość określenia w opisie przedmiotu zamówienia wymagań związanych z realizacją zamówienia jeżeli wymaga tego charakter przedmiotu zamówienia. Zamawiający będzie miał prawo do wprowadzenia w opisie przedmiotu zamówienia wymagań dotyczących zatrudniania osób wykonujących czynności związane z realizacją przedmiotu zamówienia na podstawie umowy o pracę, w tym określenia minimalnego wynagrodzenia tych osób co najmniej na poziomie płacy minimalnej.
Korzystanie z zasobów podmiotów trzecich
Zmiany wprowadzają możliwość na powoływanie się przez wykonawcę na zasoby ekonomiczne podmiotu trzeciego. Dodatkową zmianą jest ponoszenie odpowiedzialność solidarnej przez wykonawcę oraz podmiot trzeci, który udostępnia swoje zasoby w przypadku wystąpienia szkody po stronie zamawiającego z powodu zawinionego nieudostępnienia zasobów przez podmiot trzeci.
Wykaz dobrych praktyk i wzorów
Ustawa zakłada także, że Prezes Urzędu Zamówień Publicznych ma publikować wykazy dobrych praktyk i tworzyć wzorce umów w sprawach zamówień publicznych, regulaminów oraz innych dokumentów, z których mogliby korzystać zamawiający.
Zmiany wartości w trakcie realizacji zamówienia
Nowelizacja przewiduje waloryzowanie wartości kontraktów w sytuacjach, na które strony umowy nie mają wpływu w przypadku wzrostu płacy minimalnej, podatku VAT oraz składek na ubezpieczenie społeczne.
Kolejna przesłanka wykluczenia wykonawcy
Ustawa zmieniające wprowadza kolejną przesłankę wykluczenia wykonawcy, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w  sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych, pod warunkiem, że zamawiający przewidział taką przesłankę wykluczenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia

Jednak czy proponowane zmiany faktycznie pozytywnie zrewolucjonizują postępowania w sprawie zamówień publicznych będziemy mogli ocenić dopiero po ich wejściu w życie.

Link do ustawy z dnia 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych:


Zespół Kancelarii
www.lextra.pl  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz