Ścieżka dojścia: PPP krok po kroku
Lp. | Przebieg procesu PPP | Rola firmy doradczej |
Faza 1: Identyfikacja potrzeb i metod realizacji – (szacowany czas 2-3 miesiące) |
1 |
Identyfikacja potrzeb podmiotu publicznego, analiza stanu obecnego i pożądanego stanu docelowego, określenie inwestycji i projektów, które chcemy realizować w formule PPP |
- Wskazanie możliwości zaspokojenia potrzeb publicznych w ramach PPP, doradztwo prawne i ekonomiczno-finansowe.
- Wskazanie korzyści z inwestycji: nowoczesna infrastruktura i sprzęt, niższe koszty obsługi, lepiej zoptymalizowane procesy zarządzania, itp.
- Wyznaczenie zespołu sterującego po stronie podmiotu publicznego
- Opracowanie ścieżki dojścia do realizacji inwestycji w formule PPP
- Wskazówki dla podmiotu publicznego dotyczące wyboru partnera prywatnego w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej i wolnej konkurencji oraz przestrzeganie zasad równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności.
|
2 | Wstępna analiza warunków zewnętrznych. | - Wskazanie danych wyjściowych, niezbędnych do opracowania prospektu i modelu prawno-finansowego:
- Analiza dokumentów finansowych
- Identyfikacja i analiza techniczna przedmiotu inwestycji
|
3 | Identyfikacja możliwości realizacji inwestycji, przeprowadzenie analizy prawno-finansowej celem uzyskania „drogi” do ogłoszenia postępowania na wyłonienie partnera prywatnego | Opracowanie modelu prawno-finansowego, analiza wariantowa, bieżące doradztwo prawne i ekonomiczno-finansowe: - Określenie założeń dla analizy finansowej
- Określenie wartości inwestycji oraz całkowitych nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją przedsięwzięcia
- Analiza źródeł finansowania dla wybranego wariantu realizacji inwestycji.
- Określenie szacunkowych kosztów eksploatacyjnych oraz przychodów z projektu
- Bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych dla wybranego wariantu
- Obliczenie podstawowych wskaźników efektywności finansowej przedsięwzięcia
- Analiza wariantów pod kątem podatkowym
- Określenie kosztów i korzyści społecznoekonomicznych przedsięwzięcia – (uzależnione od ostatecznej formy prawnej realizacji inwestycji)
- Analiza wrażliwości przedsięwzięcia ze względu na zmianę podstawowych parametrów związanych z nakładami inwestycyjnymi, kosztami eksploatacyjnymi, przychodami ze sprzedaży, kosztem kapitału wraz z projekcją skutków dla wybranego wariantu
- Podsumowanie wyników analiz, skomentowanie wyników analiz.
- Analiza wskazująca możliwości przeprowadzenia projektu w formule PPP lub koncesji, porównanie do innych rozwiązań, określenie priorytetów dla przedsięwzięcia. Wskazanie podstawy prawnej realizacji przedsięwzięcia.
- Zastosowanie Komparatora PSC
- Analiza i podział ryzyk występujących w projekcie
- Wskazanie możliwego do wykorzystania w postępowaniu modelu lub modeli realizacji projektu
- Wybór trybu postępowania i przesłanki do jego realizacji
- Uzasadnienie konieczności poniesienia nakładów inwestycyjnych z budżetu podmiotu publicznego, w tym uzasadnienie wykorzystania formuły PPP.
|
4 | Sesja Rady – podjęcie uchwały | § skonstruowanie uchwał y o realizacji inwestycji w formule PPP |
Faza 2: Opracowanie koncepcji (szacowany czas – 1-2 miesiące) |
6 | Organizacja projektu | Na podstawie posiadanych analiz – sporządzenie studium wykonalności projektu (Feasibility study) - konstrukcja prawna, identyfikacja, analiza i podział ryzyk, analiza rynku, opracowanie mechanizmu wynagradzania, ustalenie wkładu własnego, sporządzenie, bieżące doradztwo ekonomiczno-finansowe, prawne,
- opracowanie harmonogramu realizacji inwestycji,
- market testing (rozpoznanie rynku potencjalnych inwestorów – partnerów prywatnych)
- konsultacje społeczne celem wprowadzenia ogółu do tematu inwestycji, w jakim celu jest planowana i jakie płyną z tego korzyści
|
7 | Opracowanie modelu PPP |
| | |
Faza 3: Przetarg i wybór partnera(szacowany czas – 4-7 miesięcy) |
8 | Ogłoszenie o zamiarze wyboru partnera prywatnego w formule PPP | - przygotowanie ogłoszenia wraz ze specyfikacją techniczną, mechanizmem płatności, kosztami i sposobem finansowania, harmonogram realizacji inwestycji
- publikacja ogłoszenia w BIP i w dzienniku urzędowym UE
- analiza ofert i zaproszenie do negocjacji wybranych partnerów prywatnych
|
9 | Negocjacje z partnerami prywatnymi | - prowadzenie negocjacji podzielonych na poszczególne etapy, celem wyboru oferty najkorzystniejszej,
- określenie krytycznych punktów realizacji inwestycji,
- określenie ostatecznej struktury projektu,
|
10 | Przygotowanie procedury przetargowej i ogłoszenia o przetargu | - przygotowanie dokumentów do przetargu, opracowanie SIWZ, wraz z kryteriami oceny ofert
- bieżące doradztwo ekonomiczno-finansowe, prawne.
- przeprowadzenie procedury przetargowej
- wybór oferty najkorzystniejszej
- podpisanie umowy z partnerem prywatnym
|
11 | Końcowa analiza opłacalności PPP | Sporządzenie biznesplanu inwestycji, zamknięcie zobowiązań finansowych strony publicznej. |
Faza 4: Realizacja i kontrola umowy – wskazówki do przeprowadzenia kontroli przestrzegania zapisów umownych |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz