Partnerstwo pomiędzy partnerami
publicznymi a wykwalifikowaną firmą posiadającą niezbędne doświadczenie (i
często oferującą szeroki zakres usług dodatkowych, takich jak utrzymanie,
finansowanie i/lub gwarancje) jest rozwiązaniem atrakcyjnym.
Partner prywatny dla podmiotu
zarządzającego budynkiem publicznym świadczy usługi Efektywności Energetycznej.
ESCO otrzymuje zapłatę za zagwarantowane oszczędności w zużyciu energii.
Utrzymanie budynku, kogeneracja, nowe technologie i alternatywna produkcja
energii mogą wchodzić w zakres usług świadczonych przez ESCO i być stosowane w
celu wspierania gwarantowanej efektywności.
EPC jest umową pomiędzy partnerem publicznym a
dostawcą (zwykle ESCO) dotyczącą wdrożenia działań mających na celu poprawę EE,
na podstawie której płatności są dokonywane w oparciu o zagwarantowany umową
poziom poprawy EE oraz oszczędności kosztów energii. Umowy z partnerem publicznym zawierane są w celu
osiągnięcia konkretnego rezultatu (np. oszczędność energii w kWh), nie zaś konkretnego
produktu lub usługi.
Istnieją cztery
podstawowe rodzaje umów dotyczących poprawy efektywności energetycznej:
a)
Umowy, w których
ESCO oferuje finansowanie i daje gwarancję oszczędności, co oznacza, że ESCO
ponoszą ryzyko zarówno finansowe jak i dotyczące oszczędności energii;
b)
Umowy, w których
ESCO bierze na siebie ryzyko dotyczące oszczędności energii, a za finansowanie
odpowiedzialny jest klient;
c)
Umowy
przewidujące całkowitą cesję oszczędności na ESCO na czas określony (ang. first out contracts), w których
wszystkie oszczędności z tytułu kosztów energii są wykorzystywane na spłatę
odsetek i amortyzację długu do momentu całkowitej jego spłaty;
d)
Umowy o
zarządzanie zużyciem energii, na podstawie których ESCO otrzymuje zapłatę za
świadczenie usługi energetycznej, np. umowy tzw. „chauffage” dotyczące ogrzewania lub oświetlenia danej przestrzeni.
Ad. a) Oszczędności gwarantowane w ramach EPC
W ramach EPC przewidującej
gwarantowane oszczędności energii, partner publiczny uzyskuje finansowanie
projektu bezpośrednio od strony trzeciej i bierze na siebie ryzyko finansowe.
ESCO otrzymuje zapłatę za zapewnienie wszelkich niezbędnych działań
wspierających i ułatwienie zawarcia porozumienia finansowego między klientem a
instytucją finansową. Gwarantuje też minimalny poziom oszczędności energii,
który pozwala na zwrot pożyczki. W przypadku niedoborów uzyskanych
oszczędności, ESCO jest zobowiązane do zwrotu kosztów, celem pokrycia różnicy
między oczekiwanymi oszczędnościami a kwotą należną do zapłaty instytucji
finansowej. W przypadku przekroczenia poziomu oszczędności energii
gwarantowanego w ramach EPC, partner publiczny zwykle zatrzymuje nadwyżkę,
chyba że dokonano dalszych uzgodnień dotyczących współdzielenia.
W projektach przewidujących gwarantowany poziom oszczędności energii,
wykonawca podpisuje tradycyjną umowę „pod klucz” oraz, na podstawie dodatkowej
umowy, zobowiązuje się do zwrotu wszelkich otrzymanych kwot w przypadku
nieuzyskania zakładanej oszczędności energii.
Partner publiczny musi
upewnić się, że ESCO posiada wystarczającą zdolność finansową do honorowania
gwarancji.
Ad. d) EPC rabatowe
tzw. „chauffage”
W umowie typu chauffage, ESCO gwarantuje, że koszty
energii ponoszone przez partnera publicznego zostaną obniżone o określony
procent. W okresie obowiązywania umowy, ESCO bierze na siebie odpowiedzialność
za opłacanie rachunków właściciela za korzystanie z mediów, zaś właściciel
wyraża zgodę na płacenie ESCO określonej w procentach części historycznych
kosztów energii. ESCO stosuje zwykle rabaty w wysokości około 15%. Okresy
obowiązywania umów wahają się pomiędzy 7 a 10 lat, zaś ESCO musi z otrzymanych
płatności odzyskać poniesione koszty i pokryć rachunki właściciela za
korzystanie z mediów. ESCO generuje zwrot poprzez zapewnienie oszczędności
wystarczających do zrekompensowania rabatu udzielonego klientowi.
W umowie typu „chauffage”,
wykonawca - ESCO staje się właścicielem systemu przetwarzania energii
umieszczonego w obiekcie należącym do klienta. Chłodzenie i dostawa ciepłej
wody uznawane są za przepływy przetworzonej energii (np. energia elektryczna
może być wykorzystywana w instalacji chłodzącej, a w kotłowni paliwo może być
wykorzystane do ogrzewania wody). Po podpisaniu umowy, wykonawca użytkuje i
konserwuje instalacje należące do klienta, opłaca rachunki za energię pobieraną
przez system przetwarzania energii i dokonuje inwestycji w instalacje, aby
zwiększyć ich efektywność. W okresie obowiązywania umowy wykonawca sprzedaje
„przetworzoną” energię, udzielając klientowi uprzednio ustalonego „rabatu”,
przestrzegając przy tym uprzednio uzgodnionego minimalnego poziomu jakości
dostaw „przetworzonej" energii.
Więcej informacji o wsparciu prawno-organizacyjnym inwestycji: anna.oplatek@lextra.pl, tel. 500-016-945
Źródło:
- Poradnik w zakresie efektywności energetycznej w budynkach publicznych, Europejskie Centrum Wiedzy PPP (European PPP Expertise Centre — EPEC), http://www.eib.org/epec
- Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych (kwiecień 2006 r.)http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.douri=OJ:L:2006:114:0064:0085:PL:PDF
- USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, Stan prawny 2013-02-20 Dz.U.2010.113.759 (U) Prawo zamówień publicznych
Szczerze? Warto postawić na kancelarię Gajda&Grzeszczyk title="kancelaria adwokacka">www.gg-legal.pl/. Oferują wysokiej klasy usługi!
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń