Zamówienia publiczne
Zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy  z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.  z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.)  zamawiający może udzielić zamówienia  z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z przesłanek: ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć,  wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować  terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia.
Zamówienie z wolnej ręki może zostać udzielone, w przypadku gdy dojdzie do wypowiedzenia umowy przez jedną ze stron. Jednakże tylko pod warunkiem, iż na zamawiającym ciąży obowiązek ciągłej realizacji zamówienia, które dotychczas wykonywał wykonawca na podstawie wypowiedzianej umowy. Zamawiający w tym trybie może udzielić wykonawcy zamówienia na krótki okres, tj. na okres trwania postępowania przetargowego, w którym zamawiający wyłoni nowego wykonawcę. Zamówienie z wolnej ręki ma charakter wyjątkowy oraz tym trybem nie można zastępować podstawowego trybu wyłaniania wykonawcy, jakim jest przetarg. Czyli zmawiający nie może udzielić wykonawcy tożsamego zamówienia, jakiego by udzielił przeprowadzając postępowanie przetargowe. Zamówienie z wolnej ręki ma służyć zamawiającemu na uzyskanie doraźnej pomocy, dlatego też okres tej pomocy musi być krótki. Nie można w drodze tego trybu przetargowego, wyłaniać wykonawcy, który realizowałby zamówienie przez okres dłuższy niż czas trwania przyczyny będącej podstawą przeprowadzenia zamówienia z wolnej ręki.
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie  Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 19 maja 2014 r., sygn. akt  KIO/KD 46/14 (LEX nr 1483897) stwierdziła, iż: „zamówienie w trybie  z wolnej ręki może być więc udzielone tylko w takim zakresie, w jakim  wymagana jest natychmiastowa jego realizacja, przy czym zamawiający  powołując się na tę przesłankę nie może udzielić zamówienia w zakresie  przekraczającym konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia. ”
Wyżej cytowana uchwała została wydana  na podstawie stanu faktycznego, w którym doszło do wypowiedzenia  dotychczasowej umowy łączącej strony. Umowa ta była zawarta  po wyłonieniu wykonawcy w postępowaniu przetargowym. Zamawiający zawarł  umowę z nowym wykonawcą w drodze zamówienia z wolnej ręki. Umowa ta była  zawarta na długi okres, tj. na 27 miesięcy. W związku z powyższym  Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że: „w tym konkretnym stanie  faktycznym z uwagi na charakter usługi (konieczność zapewnienia  czystości w środkach komunikacji miejskiej) jej świadczenie nie mogło  zostać przerwane. Nie oznacza to jednak, iż zaistniała  natychmiastowa konieczność wykonania całego zamówienia. Zamawiający  zobowiązany był zapewnić wykonanie usługi, jej ciągłość, udzielając  zamówienia w trybie niekonkurencyjnym, jedynie na czas niezbędny  do wyłonienia kolejnego wykonawcy już w trybie konkurencyjnym. Przesłanka ta wskazuje bowiem nie na pilną konieczność zawarcia umowy, ale na konieczność jej natychmiastowego wykonania. Dlatego  też w oparciu o tę właśnie przesłankę niemożliwe jest zawarcie umowy  wieloletniej, a w tym przypadku taka sytuacja ma miejsce.”
kontakt: 71/ 733-73-63
źródło: http://samorzadowyserwis.pl/ 
 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz