Zamówienia publiczne
Zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy 
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. 
z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.)  zamawiający może udzielić zamówienia 
z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z przesłanek: ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć,
 wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować
 terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia.
Zamówienie z wolnej ręki może zostać udzielone, w przypadku gdy dojdzie do wypowiedzenia umowy przez jedną ze stron. Jednakże tylko pod warunkiem, iż na zamawiającym ciąży obowiązek ciągłej realizacji zamówienia, które dotychczas wykonywał wykonawca na podstawie wypowiedzianej umowy. Zamawiający w tym trybie może udzielić wykonawcy zamówienia na krótki okres, tj. na okres trwania postępowania przetargowego, w którym zamawiający wyłoni nowego wykonawcę. Zamówienie z wolnej ręki ma charakter wyjątkowy oraz tym trybem nie można zastępować podstawowego trybu wyłaniania wykonawcy, jakim jest przetarg. Czyli zmawiający nie może udzielić wykonawcy tożsamego zamówienia, jakiego by udzielił przeprowadzając postępowanie przetargowe. Zamówienie z wolnej ręki ma służyć zamawiającemu na uzyskanie doraźnej pomocy, dlatego też okres tej pomocy musi być krótki. Nie można w drodze tego trybu przetargowego, wyłaniać wykonawcy, który realizowałby zamówienie przez okres dłuższy niż czas trwania przyczyny będącej podstawą przeprowadzenia zamówienia z wolnej ręki.
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie 
Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 19 maja 2014 r., sygn. akt 
KIO/KD 46/14 (LEX nr 1483897) stwierdziła, iż: „zamówienie w trybie 
z wolnej ręki może być więc udzielone tylko w takim zakresie, w jakim 
wymagana jest natychmiastowa jego realizacja, przy czym zamawiający 
powołując się na tę przesłankę nie może udzielić zamówienia w zakresie 
przekraczającym konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia. ”
Wyżej cytowana uchwała została wydana 
na podstawie stanu faktycznego, w którym doszło do wypowiedzenia 
dotychczasowej umowy łączącej strony. Umowa ta była zawarta 
po wyłonieniu wykonawcy w postępowaniu przetargowym. Zamawiający zawarł 
umowę z nowym wykonawcą w drodze zamówienia z wolnej ręki. Umowa ta była
 zawarta na długi okres, tj. na 27 miesięcy. W związku z powyższym 
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że: „w tym konkretnym stanie 
faktycznym z uwagi na charakter usługi (konieczność zapewnienia 
czystości w środkach komunikacji miejskiej) jej świadczenie nie mogło 
zostać przerwane. Nie oznacza to jednak, iż zaistniała 
natychmiastowa konieczność wykonania całego zamówienia. Zamawiający 
zobowiązany był zapewnić wykonanie usługi, jej ciągłość, udzielając 
zamówienia w trybie niekonkurencyjnym, jedynie na czas niezbędny 
do wyłonienia kolejnego wykonawcy już w trybie konkurencyjnym. Przesłanka ta wskazuje bowiem nie na pilną konieczność zawarcia umowy, ale na konieczność jej natychmiastowego wykonania. Dlatego
 też w oparciu o tę właśnie przesłankę niemożliwe jest zawarcie umowy 
wieloletniej, a w tym przypadku taka sytuacja ma miejsce.”
kontakt: 71/ 733-73-63
źródło: http://samorzadowyserwis.pl/ 
 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz