Zamówienia publiczne
Zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.) zamawiający może udzielić zamówienia
z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z przesłanek: ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć,
wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować
terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia.
Zamówienie z wolnej ręki może zostać udzielone, w przypadku gdy dojdzie do wypowiedzenia umowy przez jedną ze stron. Jednakże tylko pod warunkiem, iż na zamawiającym ciąży obowiązek ciągłej realizacji zamówienia, które dotychczas wykonywał wykonawca na podstawie wypowiedzianej umowy. Zamawiający w tym trybie może udzielić wykonawcy zamówienia na krótki okres, tj. na okres trwania postępowania przetargowego, w którym zamawiający wyłoni nowego wykonawcę. Zamówienie z wolnej ręki ma charakter wyjątkowy oraz tym trybem nie można zastępować podstawowego trybu wyłaniania wykonawcy, jakim jest przetarg. Czyli zmawiający nie może udzielić wykonawcy tożsamego zamówienia, jakiego by udzielił przeprowadzając postępowanie przetargowe. Zamówienie z wolnej ręki ma służyć zamawiającemu na uzyskanie doraźnej pomocy, dlatego też okres tej pomocy musi być krótki. Nie można w drodze tego trybu przetargowego, wyłaniać wykonawcy, który realizowałby zamówienie przez okres dłuższy niż czas trwania przyczyny będącej podstawą przeprowadzenia zamówienia z wolnej ręki.
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie
Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 19 maja 2014 r., sygn. akt
KIO/KD 46/14 (LEX nr 1483897) stwierdziła, iż: „zamówienie w trybie
z wolnej ręki może być więc udzielone tylko w takim zakresie, w jakim
wymagana jest natychmiastowa jego realizacja, przy czym zamawiający
powołując się na tę przesłankę nie może udzielić zamówienia w zakresie
przekraczającym konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia. ”
Wyżej cytowana uchwała została wydana
na podstawie stanu faktycznego, w którym doszło do wypowiedzenia
dotychczasowej umowy łączącej strony. Umowa ta była zawarta
po wyłonieniu wykonawcy w postępowaniu przetargowym. Zamawiający zawarł
umowę z nowym wykonawcą w drodze zamówienia z wolnej ręki. Umowa ta była
zawarta na długi okres, tj. na 27 miesięcy. W związku z powyższym
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że: „w tym konkretnym stanie
faktycznym z uwagi na charakter usługi (konieczność zapewnienia
czystości w środkach komunikacji miejskiej) jej świadczenie nie mogło
zostać przerwane. Nie oznacza to jednak, iż zaistniała
natychmiastowa konieczność wykonania całego zamówienia. Zamawiający
zobowiązany był zapewnić wykonanie usługi, jej ciągłość, udzielając
zamówienia w trybie niekonkurencyjnym, jedynie na czas niezbędny
do wyłonienia kolejnego wykonawcy już w trybie konkurencyjnym. Przesłanka ta wskazuje bowiem nie na pilną konieczność zawarcia umowy, ale na konieczność jej natychmiastowego wykonania. Dlatego
też w oparciu o tę właśnie przesłankę niemożliwe jest zawarcie umowy
wieloletniej, a w tym przypadku taka sytuacja ma miejsce.”
kontakt: 71/ 733-73-63
źródło: http://samorzadowyserwis.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz