CO NOWEGO W PRAWIE KONSUMENCKIM? – OKIEM KONSUMENTA
Umowy zawierane przez konsumentów,
czyli osoby fizyczne dokonujące z przedsiębiorcami
czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą
lub zawodową podlegają szczególnej regulacji z uwagi na ochronę słabszej strony
umowy. Od 25 grudnia 2014 r. obowiązują nowe zasady regulujące te stosunki
prawne, które określane są również jako umowy B2B. Nowe zasady wprowadziła
ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827
ze zm.), która uchyliła:
- ustawę o ochronie niektórych praw konsumenckich oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny,
- o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
Jednak istotnym pozostaje, że
do tego rodzaju umów, zawartych przed powyżej wskazaną datą, zastosowanie
znajdą przepisy dotychczasowe.
Reklamacja – korzystanie
z ustawowego prawa do rękojmi
Jak
było przed 25 grudnia 2014 r.
|
Jak
jest od 25 grudnia 2014 r.
|
·
przesłanki:
niezgodność towaru z umową oraz nieprawidłowości w jego zamontowaniu i
uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży
przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo
przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży;
·
roszczenia: konsument może żądać
naprawy lub wymiany towaru na nowy egzemplarz. Dopiero, gdy te dwie opcje
wiążą się z "nadmiernymi trudnościami" konsument może domagać się
obniżenia ceny lub odstąpić od umowy za zwrotem pieniędzy;
·
termin:
w okresie 2 lat od momentu jego wydania (utrata
uprawnień, jeżeli przed upływem dwóch
miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową
konsument nie zawiadomi o tym sprzedawcy).
·
sprzedawca
odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania
jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem
sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że wada istniała w chwili
wydania towaru.
|
·
przesłanki:
niezgodność rzeczy sprzedanej z umową (wady fizyczne), gdy nie ma właściwości, które
produkt tego rodzaju powinien mieć, nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez
sprzedawcę lub reklamę, nie
nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę, została wydana kupującemu w stanie niezupełnym oraz wady
prawne;
·
roszczenia:
konsument ma prawo odstąpić
od umowy (w przypadku wady istotnej) lub żądać obniżenia ceny chyba, że sprzedawca
naprawi lub wymieni rzecz sprzedaną niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego (konsument może żądać
wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady;
·
termin: w okresie 2 lat od momentu jego wydania (przez rok istnieje domniemanie, że
stwierdzona wada lub jej przyczyna
istniała już w momencie sprzedaży rzeczy). Utrata uprawnień,
jeżeli przed upływem roku od dnia zauważenia wady,
konsument nie
zgłosi jej sprzedawcy. Jednak termin
ten nie może skończyć się wcześniej niż przed upływem 2 lat od wydania rzeczy
sprzedanej.
|
Reklamacja – korzystanie
z umownej gwarancji, o ile została wydana
Jak
było przed 25 grudnia 2014 r.
|
Jak
jest od 25 grudnia 2014 r.
|
· okres
objęcia gwarancją o ile strony nie postanowiły inaczej: 1 rok;
· forma:
dokument gwarancyjny.
|
· okres
objęcia gwarancją o ile strony nie postanowiły inaczej: 2 lata;
· forma:
Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego w dowolnej formie,
w tym również w reklamie. Konsument może żądać wydania dokumentu
gwarancyjnego.
|
Prawo do odstąpienia
od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa
Jak
było przed 25 grudnia 2014 r.
|
Jak
jest od 25 grudnia 2014 r.
|
·
termin:
10 dni liczone od:
i.
wydania towaru,
ii.
zawarcia umowy;
·
konsument może odstąpić od umowy w terminie
dziesięciu dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. W przypadku
braku powiadomienia, konsument może odstąpić od umowy w terminie trzech
miesięcy od wykonania umowy;
·
odstąpienie od umowy poprzez złożenie na
piśmie stosownego oświadczenia;
·
do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie
oświadczenia przed jego upływem.
|
·
termin:
14 dni liczone od:
i. objęcia rzeczy w posiadanie
przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż
przewoźnik, a w przypadku umowy,
ii. objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy,
partii lub części,
iii. od objęcia w posiadanie pierwszej z
rzeczy przy regularnym ich dostarczaniu,
iv. od dnia zawarcia umowy przy pozostałych
umowach.
·
jeżeli
konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, może skorzystać z tego
uprawnienia w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Jeżeli jednak w
tym okresie sprzedający przekaże mu taką informację, to termin upływa po 14
dniach od momentu jej otrzymania.
·
konsument może
odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy pisemne oświadczenie o
odstąpieniu od umowy (dopuszczalność złożenia oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy);
·
konsument ponosi koszty odesłania towaru
jeżeli wybrał inny niż najtańszy sposób dostawy;
·
konsument pokrywa wszystkie bezpośrednie koszty
zwrotu rzeczy (np. koszty opakowania, zabezpieczenia, nadania), chyba że
przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował kupującego o
konieczności ich poniesienia;
·
konsument ma
obowiązek zwrócić rzecz niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia,
w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam
odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego
upływem.
|
Wzór - oświadczenie o odstąpieniu od umowy
Miejscowość, data
Imię i nazwisko konsument a
Adres
zamieszkania
Nazwa i adres przedsiębiorcy
Oświadczenie
o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość
lub poza lokalem przedsiębiorstwa
Ja/My
(*)………………….…………… niniejszym na podstawie art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r.
o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r., poz. 827 ze zm.)
informuję/informujemy(*)
o moim/naszym(*) odstąpieniu od umowy sprzedaży
następujących rzeczy(*) ……………………………………………………………………………… /
umowy dostawy następujących
rzeczy(*) …………………………………………………………../
umowy o dzieło polegającej
na wykonaniu następujących rzeczy …………………………………………../
o świadczenie następującej usługi(*)……………………………………………………………………..…………………………..
Data zawarcia
umowy1/odbioru2(*)………………………………………..……………….
Proszę o zwrot kwoty .................. zł (słownie
...............................................................złotych)
na konto bankowe nr ..........................................................................................................
podpis Konsumenta
(*) Niepotrzebne
skreślić
www.lextra.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz