CO NOWEGO W PRAWIE KONSUMENCKIM? – OKIEM KONSUMENTA 
Umowy zawierane przez konsumentów,
czyli osoby fizyczne dokonujące z przedsiębiorcami
czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą
lub zawodową podlegają szczególnej regulacji z uwagi na ochronę słabszej strony
umowy. Od 25 grudnia 2014 r. obowiązują nowe zasady regulujące te stosunki
prawne, które  określane są również jako umowy B2B. Nowe zasady wprowadziła
ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827
ze zm.), która uchyliła:
- ustawę o ochronie niektórych praw konsumenckich oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny,
- o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
Jednak istotnym pozostaje, że
do tego rodzaju umów, zawartych przed powyżej wskazaną datą, zastosowanie
znajdą przepisy dotychczasowe.
Reklamacja – korzystanie
z ustawowego prawa do rękojmi
| 
Jak
  było przed 25 grudnia 2014 r. | 
Jak
  jest od 25 grudnia 2014 r. | 
| 
·        
  przesłanki:
  niezgodność towaru z umową oraz nieprawidłowości w jego zamontowaniu i
  uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży
  przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo
  przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży; 
·        
  roszczenia: konsument może żądać
  naprawy lub wymiany towaru na nowy egzemplarz. Dopiero, gdy te dwie opcje
  wiążą się z "nadmiernymi trudnościami" konsument może domagać się
  obniżenia ceny lub odstąpić od umowy za zwrotem pieniędzy; 
·        
  termin:
  w okresie 2 lat od momentu jego wydania (utrata
  uprawnień, jeżeli przed upływem dwóch
  miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową
  konsument nie zawiadomi o tym sprzedawcy). 
·        
  sprzedawca
  odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania
  jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem
  sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że wada istniała w chwili
  wydania towaru. | 
·        
  przesłanki:
  niezgodność rzeczy sprzedanej z umową (wady fizyczne), gdy nie ma właściwości, które
  produkt tego rodzaju powinien mieć, nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez
  sprzedawcę lub reklamę, nie
  nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę, została wydana kupującemu w stanie niezupełnym oraz wady
  prawne; 
·        
  roszczenia:
  konsument ma prawo odstąpić
  od umowy (w przypadku wady istotnej) lub żądać obniżenia ceny chyba, że sprzedawca
  naprawi lub wymieni rzecz sprzedaną niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego (konsument może żądać
  wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady; 
·        
  termin: w okresie 2 lat od momentu jego wydania (przez rok  istnieje domniemanie, że
  stwierdzona wada lub jej przyczyna
  istniała już w momencie sprzedaży rzeczy). Utrata uprawnień,
  jeżeli przed upływem roku od dnia zauważenia wady,
  konsument nie
  zgłosi jej sprzedawcy. Jednak termin
  ten nie może skończyć się wcześniej niż przed upływem 2 lat od wydania rzeczy
  sprzedanej. | 
Reklamacja – korzystanie
z umownej gwarancji, o ile została wydana
 
 
| 
Jak
  było przed 25 grudnia 2014 r. | 
Jak
  jest od 25 grudnia 2014 r. | 
| 
·   okres
  objęcia gwarancją o ile strony nie postanowiły inaczej: 1 rok; 
·        forma:
  dokument gwarancyjny. | 
·   okres
  objęcia gwarancją o ile strony nie postanowiły inaczej: 2 lata; 
· forma:
  Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego w dowolnej formie,
  w tym również w reklamie. Konsument może żądać wydania dokumentu
  gwarancyjnego. | 
Prawo do odstąpienia
od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa
| 
Jak
  było przed 25 grudnia 2014 r. | 
Jak
  jest od 25 grudnia 2014 r. | 
| 
·        
  termin:
  10 dni liczone od: 
                   
  i.           
  wydania towaru, 
                  
  ii.           
  zawarcia umowy; 
·        
  konsument może odstąpić od umowy w terminie
  dziesięciu dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. W przypadku
  braku powiadomienia, konsument może odstąpić od umowy w terminie trzech
  miesięcy od wykonania umowy; 
·        
  odstąpienie od umowy poprzez złożenie na
  piśmie stosownego oświadczenia; 
·        
  do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie
  oświadczenia przed jego upływem. | 
·        
  termin:
  14 dni liczone od: 
 i. objęcia rzeczy w posiadanie
  przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż
  przewoźnik, a w przypadku umowy, 
     ii. objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy,
  partii lub części, 
        iii. od objęcia w posiadanie pierwszej z
  rzeczy przy regularnym ich dostarczaniu, 
       iv.  od dnia zawarcia umowy przy pozostałych
  umowach. 
·        
  jeżeli
  konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, może skorzystać z tego
  uprawnienia w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Jeżeli jednak w
  tym okresie sprzedający przekaże mu taką informację, to termin upływa po 14
  dniach od momentu jej otrzymania. 
·        
  konsument może
  odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy pisemne oświadczenie o
  odstąpieniu od umowy (dopuszczalność złożenia oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy); 
·        
  konsument ponosi koszty odesłania towaru
  jeżeli wybrał inny niż najtańszy sposób dostawy; 
·        
  konsument pokrywa wszystkie bezpośrednie koszty
  zwrotu rzeczy (np. koszty opakowania, zabezpieczenia, nadania), chyba że
  przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował kupującego o
  konieczności ich poniesienia; 
·        
  konsument ma
  obowiązek zwrócić rzecz niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia,
  w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam
  odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego
  upływem. | 
Wzór - oświadczenie o odstąpieniu od umowy                                                                                                                                                                                          
Miejscowość, data
Imię i nazwisko konsument a
Adres
zamieszkania
Nazwa i adres przedsiębiorcy 
Oświadczenie
o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość
lub poza lokalem przedsiębiorstwa
Ja/My
(*)………………….…………… niniejszym na podstawie art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r.
o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r., poz. 827 ze zm.)
informuję/informujemy(*) 
o moim/naszym(*) odstąpieniu od umowy sprzedaży
następujących rzeczy(*) ……………………………………………………………………………… /
umowy dostawy następujących
rzeczy(*) …………………………………………………………../
umowy o dzieło polegającej
na wykonaniu następujących rzeczy …………………………………………../
o świadczenie następującej usługi(*)……………………………………………………………………..…………………………..
Data zawarcia
umowy1/odbioru2(*)………………………………………..………………. 
Proszę o zwrot kwoty .................. zł (słownie
...............................................................złotych) 
na konto bankowe nr ..........................................................................................................
podpis Konsumenta 
(*) Niepotrzebne
skreślić
www.lextra.pl
 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz