Spółki
jawne i komandytowe można już zakładać przez Internet
Od 15 stycznia
2015 r. weszła w życie zmiana przepisów pozwalająca rejestrować przez Internet spółki
komandytowe i spółki jawne. Do tej pory za pomocą systemu teleinformatycznego
Ministerstwa Sprawiedliwości (S24) można było rejestrować tylko spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością.
Spółka jawna i
spółka komandytowa należą do kategorii spółek osobowych, których najważniejszą
cechą jest brak osobowości prawnej. Za zobowiązania takich spółek co do zasady
odpowiadają wspólnicy całym swoim majątkiem, z drugiej strony jednak spółki
osobowe nie są płatnikami podatku od osób prawnych (CIT). Z tych względów są
odpowiednie dla przedsiębiorców osiągających średnie przychody.
Przebieg procesu
Zasadniczo
rejestracja spółki odbywa się elektronicznie na portalu prowadzonym przez
Ministerstwo Sprawiedliwości pod adresem https://ems.ms.gov.pl/. Utworzenie
konta dla wspólnika nie wymaga posiadania podpisu elektronicznego
kwalifikowanego za pomocą certyfikatu. Wystarczy podpis elektroniczny E-PUAP.
Uzyskanie podpisu E-PUAP jest bezpłatne. Wystarczy złożyć wniosek przez
Internet i udać się do punktu potwierdzania tożsamości w celu zakończenia
procedury. Więcej informacji: http://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_ZalozProfil.
Inaczej
jest przy elektronicznej rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Tutaj wystarczy PESEL, indywidualnie wybrany login i hasło oraz adres e-mail.
Rejestracja
spółki możliwa jest od razu po zalogowaniu do portalu. Specjalna aplikacja
przeprowadza przez proces tworzenia dokumentów spółki krok po kroku. Wspólnicy
powinni zastanowić się nad wyborem PKD (klas Polskiej Klasyfikacji Działalności
Gospodarczej), w których zamierzają rozwijać swój biznes i zwrócić uwagę, czy
mimo dostępności w systemie nie są to klasy zastrzeżone dla przedsiębiorstw
prowadzonych w ramach spółki akcyjnej.
Wkłady do
nowotworzonej spółki rejestrowanej elektronicznie muszą mieć formę pieniężną. Co
oznacza, że jeśli chcemy wnieść udziały w formie niepieniężnej np. nieruchomość
lub samochód, taką spółkę można zarejestrować tylko w sposób tradycyjny.
Po
zakończeniu procesu sporządzania dokumentów system przekieruje automatycznie na
portal e‑card w celu dokonania płatności.
Koszty
Rejestracja
elektroniczna obu spółek (jawna i komandytowa) jest o połowę tańsza od
tradycyjnej, jeśli chodzi o opłatę sądową za wpis spółki do Krajowego Rejestru
Sądowego i wynosi 250 zł (zamiast 500 zł). Dodatkowo należy uiścić opłatę w
wysokości 100 zł za opublikowanie informacji o dokonanym wpisie w Monitorze
Sądowym i Gospodarczym, także poprzez portal Ministerstwa Sprawiedliwości.
Atutem
nowego rozwiązania w przypadku spółki komandytowej jest brak konieczności
korzystania z usług notariusza, umowa spółki w formie aktu notarialnego nie
jest konieczna – elektroniczna rejestracja odbywa się na podstawie wzorców
umowy, z możliwością wyboru między kilkoma wariantami niektórych punktów. Treść umów:
W związku
z tym umowa spółki komandytowej rejestrowanej przez internet może mieć formę
elektroniczną zamiast umowy w formie aktu notarialnego.
Wzorce
umożliwiają zawarcie standardowych umów spółki jawnej czy komandytowej, nic nie
stoi na przeszkodzie, żeby później, w razie potrzeby, zmodyfikować ich treść w
tradycyjny sposób. Zmiana umowy wiąże się z opłatami za zmianę wpisu w Krajowym
Rejestrze Sądowym w wysokości 250 zł oraz za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i
Gospodarczym w wysokości 100 zł. W 2016
r. planowane są zmiany w przepisach i systemie S24 umożliwiające zmianę danych
w Krajowym Rejestrze Sądowym dla spółek rejestrowanych elektronicznie właśnie
za pośrednictwem aplikacji, za opłatą o 50 zł niższą niż w trybie tradycyjnym. Zmiany
umowy spółki w formie elektronicznej, rejestrowanej przez internet będą możliwe
od 1 kwietnia 2016 r., jak przewiduje ustawodawca.
Czas
Elektroniczna
rejestracja spółki jest możliwa w ciągu 7 dni, w praktyce jest finalizowana w
ciągu 2-3 dni roboczych. Numer NIP i numer REGON są nadawane Spółce
automatycznie, bez konieczności składania odrębnych wniosków (około 7 dni). Obecnie
dane Urzędowi Skarbowemu oraz Głównemu Urzędowi Statystycznemu elektronicznie przesyła
Sąd.
Po rejestracji spółki
Nowa spółka zobowiązana jest jeszcze złożyć dane
uzupełniające na druku NIP-8 do Urzędu Skarbowego. Dane uzupełniające zostaną
przekazane elektronicznie do stosownych instytucji. W zależności od struktury
zatrudnienia, nowa Spółka powinna także skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń
Społecznych w celu dopełnienia obowiązków zgłoszeniowych dotyczących
ubezpieczeń społecznych.
Zespół Kancelarii
tel. 500-016-945
office@lextra.pl
Lepiej chyba się zainteresowac tematem i sprawdzić gotowe spółki do kupienia, zaoszczędzimy w ten sposób cenny czas oraz nie będziemy musieli załatwiać aż tak wiele formalności.
OdpowiedzUsuń