W dniu 25 lipca 2014
r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy Prawo zamówień publicznych, która została
już przekazana do Senatu. Uchwalona przez Sejm ustawa zmieniająca przewiduje
istotne zmiany w ramach postępowań o udzielenie zamówień publicznych, w
szczególności w zakresie:
Cena
nie będzie już głównym kryterium - zamawiający powinien stawiać na jakość
oferty
W obecnie
obowiązującym stanie prawnym głównym kryterium
oceny przez zamawiającego ofert jest najniższa cena.
Uchwalone przez Sejm
zmiany zakładają, że kryterium najniższej ceny będzie można stosować jedynie w
przypadku przedmiotów zamówienia publicznego, które są powszechnie dostępne na
rynku i mają ustalone standardy jakościowe. W takiej konfiguracji to na
zamawiającym będzie ciążył obowiązek należytego opisania przedmiotu zamówienia
w taki sposób, aby uwzględnić wszelkie koszty jego wykonania. Zgodnie z
proponowanymi zmianami to jakość oferty ma decydować o wyborze wykonawcy (kryterium
oferty najkorzystniejszej ekonomicznie).
Rażąco
niska cena
Ustawa zmieniająca
Prawo zamówień publicznych modyfikuje zasady ustalania rażąco niskiej ceny.
Płaca
minimalna dla pracowników wykonawcy
Uchwalone przez Sejm
zmiany ustawy Prawa zamówień publicznych przewidują możliwość określenia w
opisie przedmiotu zamówienia wymagań związanych z realizacją zamówienia jeżeli
wymaga tego charakter przedmiotu zamówienia. Zamawiający będzie miał prawo do
wprowadzenia w opisie przedmiotu zamówienia wymagań dotyczących zatrudniania
osób wykonujących czynności związane z realizacją przedmiotu zamówienia na
podstawie umowy o pracę, w tym określenia minimalnego wynagrodzenia tych osób
co najmniej na poziomie płacy minimalnej.
Korzystanie
z zasobów podmiotów trzecich
Zmiany wprowadzają możliwość
na powoływanie się przez wykonawcę na zasoby ekonomiczne podmiotu trzeciego. Dodatkową
zmianą jest ponoszenie odpowiedzialność solidarnej przez wykonawcę oraz podmiot
trzeci, który udostępnia swoje zasoby w przypadku wystąpienia szkody po stronie
zamawiającego z powodu zawinionego nieudostępnienia zasobów przez podmiot
trzeci.
Wykaz
dobrych praktyk i wzorów
Ustawa zakłada także,
że Prezes Urzędu Zamówień Publicznych ma publikować wykazy dobrych praktyk i
tworzyć wzorce umów w sprawach
zamówień publicznych, regulaminów oraz innych dokumentów, z których mogliby
korzystać zamawiający.
Zmiany
wartości w trakcie realizacji zamówienia
Nowelizacja przewiduje
waloryzowanie wartości kontraktów w sytuacjach, na które strony umowy nie mają
wpływu w przypadku wzrostu płacy minimalnej, podatku VAT oraz składek na
ubezpieczenie społeczne.
Kolejna
przesłanka wykluczenia wykonawcy
Ustawa zmieniające wprowadza kolejną przesłankę
wykluczenia wykonawcy, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania,
w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności
gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie
wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie
wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych, pod warunkiem, że zamawiający
przewidział taką przesłankę wykluczenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia
Jednak czy proponowane
zmiany faktycznie pozytywnie zrewolucjonizują postępowania w sprawie zamówień
publicznych będziemy mogli ocenić dopiero po ich wejściu w życie.
Link
do ustawy z dnia 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych:
Zespół Kancelarii
www.lextra.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz